/ by /   مقالات / 0 نظرات

جوجه کشی از پرندگان زینتی

مراحل جوجه کشی از پرندگان زینتی

پرندگان زینتی به دلیل قابلیت هایی همچون تقلید صدا ، ظاهر زیبا و خیره کننده و بامزه بودن از طرف افراد زیادی مورد پرورش قرار میگیرند. از جمله مهمترین این پرنده ها می توان انواع طوطی ، عروس هلندی ، قناری ، مرغ مینا ، مرغ عشق و … را نام برد است. پرورش پرندگان زینتی هم از جنبه زیبایی و سرگرمی و هم از جنبه اقتصادی توجه قشر وسیعی از جامعه را به خود مجذوب کرده است.

این پرندگان طبیعتی بازیگوش و البته ذهن باهوشی دارند و به راحتی با انسان ها انس میگیرند. از طرفی خرید و فروش پرنده های زینتی و جوجه های آن و حتی تخم نطفه دار آنها زمینه یک کسب و کار پر رونق را فراهم نموده است و بسیاری از آنها در نمایشگاه های پرندگان زینتی با قیمت های هنگفتی معامله میشوند.

هم اکنون در بسیاری از کشورها رشته پرورش پرندگان زینتی تدریس میگردد. نکته قابل توجه در امر پرورش پرندگان زینتی توجه به خوراک و کیفیت محل نگه داری و از همه مهم تر جوجه کشی از آنها می باشد.

جوجه کشی از پرندگان زینتی به روش طبیعی

در جوجه کشی طبیعی بعد از لانه سازی و جفت گیری ، پرنده ماده شروع به تخم گذاری نموده و بر روی تخم های نطفه دار خود میخوابد. در خصوص پرندگان زینتی باید گفت که بسیاری از این پرندگان علاقه ای به کرچ شدن ندارند و همچنین نسبت به تخم ها بسیار حساس می باشند.

به نحوی که اگر پرنده احساس کند موجود دیگری به تخم های آن دست زده باشد. (بعنوان مثال اگر پرورش دهنده به آنها دست بزند و یا در طبیعت جاندار دیگری آنها را لمس کرده باشد) تخم ها را از لانه بیرون می اندازد.

همچنین در بین پرندگان زینتی اگر جفت نر از طرف پرنده ماده طرد و یا به آن بی توجهی شود، پرنده نر اقدام به خوردن و دور انداختن تخم ها از لانه میکند. در بین پرندگان زینتی در بیشتر مواقع تعداد جوجه هایی که به روش طبیعی از تخم ها خارج میشوند ، بسیار کم و در حد یکی دو تا می باشند. از این رو پرورش دهندگان پرنده های زینتی به ندرت اقدام به جوجه کشی طبیعی از آنها مینمایند

باغ پرندگان ایران مهر
باغ پرندگان ایران مهر

روش مصنوعی

در روش مصنوعی با استفاده از یک دستگاه، تمامی شرایط مناسب برای رشد جنین در داخل تخم را فراهم مینمایند. دستگاه جوجه کشی در واقع همانند پرنده مادر عمل تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه را انجام میدهد. در مقایسه با روش طبیعی استفاده از دستگاه جوجه کشی برای پرندگان مزایای زیادی دارد. از جمله مهمترین این مزایا می توان ظرفیت بالا در جوجه کشی ، کنترل دقیق روند جوجه کشی و راندمان بالا در جوجه آوری را نام برد.

پرندگان زینتی بسیار پر انرژی و فعال می باشند. برخی از طوطی سانان به هنگام جوجه کشی طبیعی در زمان دان خوردن ، فراموش میکنند که باید مجددا بر روی تخم ها بخوابند. از این رو راندمان جوجه کشی در روش طبیعی پایین تر از دستگاه جوجه کشی میباشد. در واقع کاربر با تنظیم دستگاه جوجه کشی می تواند بهترین شرایط را برای جوجه کشی از تمامی پرندگان مهیا نماید. البته این عمل به شرطی ممکن خواهد بود که دستگاه قابلیت جوجه کشی از همه پرندگان را داشته باشد

باغ پرندگان ایران مهر
باغ پرندگان ایران مهر

برای جوجه کشی از پرندگان زینتی از چه دستگاهی استفاده کنیم؟

با توجه به تنوع دستگاه های جوجه کشی در بازار، انتخاب دستگاهی دقیق برای جوجه کشی کار ساده ای نیست. . اما خریدار قبل از خرید باید دستگاه جوجه کشی را به طور کامل و از تمامی جهات بررسی نماید تا انتخاب آن به بهترین منجر شود. لازم به ذکر است که پرندگانی همچون مرغ و یا بلدرچین در جوجه کشی نیاز بسیار شدید به تنظیم بودن. دستگاه جوجه کشی و محیط آن ندارند و حتی با ایجاد شرایط متوسط می توان راندمان قانع کننده از آنها دریافت نمود.

اما در خصوص پرندگان زینتی و طوطی سانان باید گفت که جوجه کشی از این پرندگان بسیار حساس می باشد. و باید از دستگاه جوجه کشی بسیار دقیق و با کیفیت استفاده شود. اکتفا کردن به دستگاه های بی کیفیت و ارزان قیمت در زمینه جوجه کشی از پرندگان زینتی باعث تباه شدن سرمایه و وقت میشود. لذا در این زمینه توصیه میشود از دستگاه مخصوص پرندگان زینتی استفاده شود

دستگاه جوجه کشی مخصوص پرندگان زینتی در ظرفیت های پایین و خانگی ساخته میشود. زیرا برای کنترل دقیق و راحت، ابعاد دستگاه بسیار مهم است. باید خاطر نشان کرد که در داخل دستگاه جوجه کشی عواملی همچون میزان دما ، رطوبت ، سرعت گردش هوا در داخل آن ، گردش تخم ها ، میزان اکسیژن و غلظت دی اکسید کربن مهمترین عوامل بر روند جوجه کشی می باشند. از این رو دستگاه جوجه کشی در زمینه تمامی این عوامل باید به بهترین تکنولوژی و قطعات مجهز باشد. تا بتواند از پس جوجه کشی پرندگان زینتی براید.

انتشار دهید


نظر دهید

You must be logged in to post a comment.