/ by /   مقالات / 0 نظرات

نگهداری طوطی کوتوله برزیلی

طوطی کوتوله برزیلی

طوطی کوتوله از گونه های نزدیک مرغ عشق نقابدار به حساب میاید،هردورا با اصطلاح حلقه سفید دور چشم میشناسند به همین دلیل جز یک گروه هستند.این گروه به خاطر داشتن حلقه گوشتی سفیدی اطراف چشم خود به این نام خوانده می شوند. در طوطی برزیلی بر خلاف مرغ عشق صورت قرمز و مرغ عشق نقابدار ، جهش های زیادی انجام نشده.

این پرنده به دلیل رنگ های زیبا و تمایل شدید به اشیانه سازی به یکی از بهترین پرندگان خانگی است.

ملزومات واصول اولیه نگهداری طوطی کوتوله :

ابعاد قفس برای یک جفت طوطی برزیلی حداقل باید ۹۰ سانتیمتر طول و۴۰ سانتیمتر عرض و۶۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد و هر مقدار که قفس بزرگتر باشد در سلامت و نشاط پرند اهمیت دارد.

از ظرف آب تیوپی برای پرنده استفاده کنید. چون امنی آن باعث آلودگی کمتر آب است. اگر پرنده به ظرف تیوپی عادت ندارد و نمیتواند از ان اب بخورد میتوانید در کنار ظرف آبخوری معمولی آن از یک جا ابی تیوپی هم استفاده کنید تا کم کم پرنده به ظرف های تیوپی عادت کند( اب مناسب اشامیدن برای کوتوله ها باید بدون کلر و عوامل مضر باشد و هر روز باید عوض شود و با آب تازه و گوارا جایگزین گردد)

لانه مخصوص برای طوطی برزیلی باید از جنس متریال تمام چوب باشد.

چوب نشیمنگاه با قطر۱٫۵الی۲سانتیمتر داشته باشد ولی بهتراست بدانید که استفاده از انواع مختلف چوب نشیمنگاه با ابعاد و سایزهای مختلف باعث میشود تا پای پرنده خسته نشود.

رژیم غذایی طوطی کوتوله :

مخلوط دانه های متنوع که شامل گندم سبوسدار,تخم گشنیز, ,برنج وحشی یا ریزوتو, تخمه کتان وتخم افتاب گردان وجو, اجیل خام و ارزن درشت که باید۲ برابر دیگر دانه ها باشد.

میوها:گوجه فرنگی, انواع توت ,سیب (دانه سیب برای پرندگان خطر افرین است وباید جدا شود) ,موز,کیوی, ,انگور,خربزه, پاپایا،گلابی,انبه,انواع مرکبات,میوه ستاره

حبوبات جوانه زده: ماش,نخود, عدس, ذرت ,دانه سویا و لوبیا

برای تغذیه طوطی کوتوله ها باید از حبوبات نیم پز یا خیسانده وجوانه زده استفاده کرد.

سبزیجات : هویج وحشی, چغندر, لوبیای سبز تازه,گل کلم,هویج,نخود فرنگی تازه, کلم بروکلی , کلم برووکسل,انواع فلفل…

(اوا کادوو و سیب زمینی و گیاهان پیازی شکل وتمام انواع قارچ های برای پرندگان مخصوصا طوطی سانان بسیار مضر است پس این مواد را در اختیار پرندگانتان نگذارید.)

لازم است. بدانید. همه میوه ها و سبزیجات باید پیش از در اختیار گرفتن پرنده به خوبی شسته شوند. و آفت کش ها و سموم کشاورزی روی میوه و سبزیجات از بین برود. تا برای پرنده دلبندتان خطرناک نباشد. هویج رنده ای و دانه ذرت پخته یا خود بلال تازه تغذیه مناسبی برای کوتوله ها است.

اگر سبزیجات و میوه همیشه در رژیم غذایی روزانه موجود باشد نیازی به استفاده از ویتامین های صنعتی بصورت جداگانه نیست.البته ویتامین های صنعتی اسیبی به پرنده نمیزند و میتوانید در هفته دو بار با دوز مشخص در اب اشامیدنی پرنده اضافه و در اختیارش قرار بگیرد.

خوشه ارزن میتواند به عنوان یک بازی و یک غذای تشویقی برای پرنده شما مفید باشد.

توجه داشته باشید که رژیم دانه هایی با چربی بالا مثل تخمه ومغز اجیل ها باعث اعتیاد, چاقی و صدمه به کبد پرنده و گاهی مرگ او میشود پس همیشه باید تعادل را در رژیم غذایی پرنده رعایت کنید.

علائم بیماری

تغییر رنگ یا باد نوک (منقار) پرنده
بی‌رنگ شدن مدفوع
نشستن بر روی کف قفس
از بین رفتن طراوت پرهای بدن
نشستن با یک پا روی میله
تغییر حالت چشم
بی‌اشتهایی
خسخس کردن هنگام تنفس یا صرفه کردن

انتشار دهید


نظر دهید

You must be logged in to post a comment.