باغ پرندگان در اصفهان

باغ پرندگان

قطعا تجربه تماشای انواع پرندگان زیبا از جمله طاووس، طوطی، قرقاول و غیره از قاب تلویزیون یا در اینترنت و صفحات مختلف مجازی حس و حال خوبی دارد اما بدون شک احساسات غیر قابل وصف تماشای این پرندگان از نزدیک، زمین تا آسمان با قاب تلویزیون فرق دارد. باغ پرندگان اصفهان جزو معدود اماکن تفریحی و گردشگری کل ایران به شمار می می‌رود که مختص پرندگان باشد و مسافران بتوانند از جذابیت‌های آن لذت ببرند.

برای تماشای پرندگان از نزدیک ، به شما باغ پرندگان اصقهان را پیشنهاد میکنیم به این دلیل که دارای محیط دلنشین و فضای جذاب است که به زیبایی‌های پرندگان اضافه می‌کند.

باغ پرندگان اصفهان صرفا مقصدی برای تماشای این مخلوقات خداوند نیست و محققان نیز می‌توانند از این مکان به عنوان منبعی جامع برای تکیمل مطالعات‌شان استفاده کنند. هر چند که در لا به لای همین تحقیقات هم می‌توان از جلوه زیبای آفرینش لذت برد. علاوه بر همه موارد فوق، باغ پرندگان اصفهان موقعیت مکانی بسیار خوبی نیز دارد و به مرکز شهر نزدیک است. همچنین، باغ پرندگان در همسایگی یکی از خوش آب و هوا و زیبا ترین بخش های زاینده رود واقع شده است. به همین منظور باید گفت، باغ پرندگان به غیر از فاصله کم با اکثر جاذبه‌های استان اصفهان از جمله میدان نقش جهان، سی وسه پل و خواجو ، کاخ عالی قاپو ،موزه و کلیسا ونک ، آتشگاه اصفهان، بهترین رستوران ها و هتل‌ها و  … هم نزدیک است.

باغ پرندگان اصفهان کی و کجا ساخته شد ؟

باغ پرندگان اصفهان در مرداد ماه ۱۳۷۵ به وسیلهٔ شهرداری اصفهان بر پا شد و اکنون زیر نظر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری اصفهان اداره می‌شود. مساحت باغ پرندگان ۱۷۰۰۰ متر مربع است و با سیم توری که بر روی ۱۱ ستون فلزی حداکثر به بلندی ۲۲ متر قرار دارد، محصور شده‌است. در این باغ بیش از ۵۰۰۰ پرنده از گونه‌های مختلف وجود دارد.

قسمت‌های مختلف باغ پرندگان اصفهان

 

قفس فلزی باغ پرندگان 

برخی از پرندگان باغ بنا به ذات شکارچی و غریزه خود، میل به شکار پرندگان کوچکتر دارند؛ به همین دلیل نمی‌توان آن ها را در کنار دیگر گونه های باغ و در یک محیط قرار د

اد. از این رو پرندگانی مانند عقاب ها، شاهین ها، جغد ها و کرکس ها در قفس هایی فلزی نگهداری می‌شوند که این مورد باعث شده تا شرایط زندگی آن ها کمی از

دیگر پرندگان باغ متفاوت و البته سخت تر باشد. با این حال مسولان باغ پرندگان اصفهان می‌کوشند تا شرایط مطلوبی را برای هر چه بهتر شدن کیفیت زندگی آن ها فراهم کنند.

قفس‌های شیشه ای باغ پرندگان

این قفس‌ها فضایی شبیه گلخانه را ایجاد کرده‌ است و امکاناتی چون دستگاه تهویه، شوفاژ و کولر دارد. این قفسه‌ها برای آن دسته از پرندگان که توانایی زندگی در آب‌وهوای خشک اصفهان را ندارند، مناسب هستند. برای مثال پرندگانی چون مرغ عشق، طوطی و توکان در این قفس‌ها نگهداری می‌شوند.

فضای سبز و جنگل باغ پرندگان 

این بخش از باغ پرندگان اصفهان را درختان جنگلی و فضای سبزی بزرگ تشکیل داده که به پرندگان اجازه میدهد در آن آزادانه حرکت کنند. چنین فضایی علاوه بر ایجاد آب و هوایی بهتر برای پرندگان، کمک میکند بیشتر برای پیدا کردن غذا تلاش کنند و به این صورت شاداب‌تر باشند. باغ پرندگان در واقع تنها قسمت کوچکی از پارک جنگلی ناژوان یا به قول اصفهانی ها، ناژوون است. این مجموعه گردشگری مساحت بسیار زیادی دارد و با داشتن امکانات مختلف تفریحی مانند تله سیژ، آکواریوم، باغ خزندگان و… یکی از بهترین مقصد ها برای بازدید در اصفهان است.

 

برکه باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان چهار برکه دارد. بزرگ‌ترین برکه در مرکز باغ واقع شده است. این برکه‌ها محل زندگی پرندگان آبچر زیبا و البته نادری چون اردک، فلامینگو، پلیکان و قو است که با زیبایی خیره‌کننده خود توجه هر بیننده را جلب می‌کنند.

بخش قرنطینه

به‌منظور رعایت بهداشت، پرندگانی را که به‌تازگی به باغ منتقل شده‌اند. به مدت ده تا چهارده روز در بخش قرنطینه نگه‌ داشته و روی آن‌ها آزمایش‌های متعدد انجام می‌دهند. بعد از آنکه از سلامت پرندگان اطمینان حاصل شد، آن‌ها را به سایر بخش‌ها منتقل می‌کنند.

 

چه وقتی از سال بهترین زمان بازدید از باغ پرندگان اصفهان است؟

اگر از من بپرسید می‌گویم بهترین زمان بازدید از این مجموعۀ زیبا، سه ماه آغازین سال یعنی فروردین و اردیبهشت و خرداد است. اما اگر از شلوغی تعطیلات عید نوروز فراری‌اید، بد نیست تا اردیبهشت ماه صبر کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

منبع : ویکی پدیا

انتشار دهید