نکات مهم در نگهداری پرندگان زینتی

پرورش پرندگان زینتی طرفداران بسیاری دارد. از طرفی برای اینکه بتوانید آنها را به درستی پرورش دهید باید اطلاعات کافی در موردشان داشته و بتوانید محیطی ایده آل برای آنها فراهم کنید. پرندگان زینتی انواع مختلفی دارند و هر کدام شیوه متفاوتی برای نگهداری دارند.پرورش پرندگان زینتی به دلیل مزایایی از قبیل درآمدزایی ، بازار عرضه و تقاضای خوب، کم دردسر بودن پرورش توانسته مقبولیت گسترده‌ای را در بین افراد جامعه پیدا کند.

نکاتی رفتاری پرندگان

نکاتی که شما با دانستن برخی از رفتار های پرندگان می‌توانید معنای بسیاری از رفتار های آنها را بدانید و ارتباط بهتری با آنها داشته باشد.

صدا زدن

ممکن است که پرنده با اصرار شما را صدا بزند و تا وقتی وارد اتاق نشوید آرام نمی‌گیرد.  پرنده ها دوست دارند بدانند که شریکشان کجاست بنابر این بلند او را صدا می‌زنند و انتظار دارند که اوهم در جواب همین کار را انجام دهد. این کار کمک می‌کند دو طرف موقعیت مکانی یکدیگر دستشان بیاید و از سالم بودن یکدیگر مطمئن شوند.

چرت زدن

یک امری طبیعی برای پرنده است پرنده علاقه به چرت زدن در طول روز دارد. اما اگر پرنده شما مدت زیادی بیحال و مدام درحال چرتاست. امکان بیماری دارد.

خشک شدن

گاهی اوقات پرنده اشیا خانه را با حیوانات شکار چی اشتباه می‌گیرد و در لاک خودش می‌رود او این کار را با ثابت ماند و تکان نخوردن انجام می‌دهد. در این حالت رو راحت بگذارید تا از امنیت منطقه اطمینان حاصل کند.

گاز گرفتن

پرندگان معمولا در طبیعیت گاز نمی‌گیرند اما در محیط خانه، شرایط بسیار متفاوت است. پرندگان به دلایل مختلفی گاز می‌گیرند. از روی عادت نادرست برای اجرای خواسته ها، برای عصبانی کردن شما، از روی ترس، از روی خشم و ……، هست.

پف دادن پرها

پرنده ها بعد از پر آرایی پرها را برآشفته می‌کنند. تا تا باد خرده ریز ها را بیرون بریزد. و همچنین این حالت را وقتی سردش هست. هم از خودش نشان می‌دهد. اما اگر مشاهده کردید. که پرنده شما پیوسته در حال پف است. ممکن است. بیمار باشد. در این حالت سعی کنید. خانه را گرم نگه دارید.

بهم زدن منقار

بهم زدن منقار نشان دهده هیجان است اما در عین حال می‌تواند هشداری به معنای نزدیک نشوید باشد

پهن کردن دم و پین کردن چشم

پهن کردن دم نشانه هیجان آن پرنده است و پین کردن چشم نیز که با ریز و درشت شدن مردمک چشم به چشم می‌آید و در این هنگام بهتر است دستتان را به سمت حیوان دراز نکنید چون ممکن است که گاز بگیرد.

جیغ 

جیغ ناگهانی و گوش خراش طوطی ها یک امر طبیعی است و نیازی نیست نگران آن باشید.

پرندگان تزیینی
پرندگان تزیینی

 

تغذیه مطلوب پرندگان زینتی:

پرندگان زینتی همانند سایر حیوانات برای رشد و بقا نیاز به خوراک و غذای مناسب دارند این خوراک باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند تمام احتیاجات پرنده از قبیل پروتئین، انرژی، ویتامین و مواد معدنی را تأمین نماید. اگر کمبودی دریکی از این فاکتورها ایجاد شود سبب کاهش رشد و تلف شدن پرنده می‌گردد. اگر پرنده در سطح وسیع پرورش بدهند. می‌توان از خوراک‌های تولیدی مخصوص پرندگان زینتی استفاده نمود. این خوراک‌ها به‌صورت پلت هستند. و قادرند تمام نیاز غذایی این جانداران را برآورده سازند؛ و بهتر است در کنار این‌گونه خوراک‌ها از میوه و سبزیجات تازه برای رفع کمبود ویتامین و مواد معدنی استفاده نمود. تقریباً از همه میوه‌ها می‌توان استفاده نمود اما برخی از میوه‌ها هم برای این پرندگان به‌شدت مضر هستند ازجمله: پیاز، سیر، آووکادو و قارچ که نبایستی به جیره غذایی آن‌ها افزوده شود.
آب تمیز و سالم در اختیار پرنده‌ها قرار گیرد و سعی گردد به‌صورت روزانه ظروف آبخوری شسته شوند.

غذای تشویقی

برخی از پرندگان زینتی دارای هوش و استعداد بسیار بالایی هستند و تا حد زیادی قابل آموزش دیدن هستند. به صورت کلی برای آموزش هر حیوانی از غذای تشویقی کمک می کیرد. برای پرندگان هم نیز این روش هست. و از اسنک پرنده استفاده میشود. بهتر است این نوع از آموزش ها زیر نظر مربی پرندگان زینتی انجام بشود. اما شما هم می‌توانید با یادگیری برخی نکات به پرنده خود آموزش بدهید.

 

مهم‌ترین تجهیزاتی که در پرورش انواع پرندگان زینتی مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • قفس نگهداری.
  • ظروف آبخوری و دان خوری.
    دماسنج و دستگاه رطوبت ساز.
    اگر پرندگان زینتی در سطح وسیع پرورش یابند باید امکانات بیشتری ازجمله وسایل گرمایشی، سرمایشی، تهویه و… را در نظر گرفت.

کلام پایانی:

امیدواریم که اطلاعات و آموزش‌های این پست برای شما سروران عزیزی که جویای کسب درآمد از شیوه پرندگان زینتی هستید مثمر ثمر واقع گردد.

تماس با باغ پرندگان ایران مهر و باشگاه اسب سواری ایران مهر

انتشار دهید